Niedawno zapytałem trenerów o ich doświadczenia związane z motywowaniem i angażowaniem uczestników szkoleń oraz kursów off- i online do aktywnego w nich udziału. Zaskoczyły mnie dwa rodzaje odpowiedzi. 

Pierwsza może mniej. Ta grupa dotyczyła bowiem stosowania wszelkiej maści lansowanych w szkoleniach typu train the trainer tzw. energetyzerów. Druga, dość liczna grupa odpowiedzi, zaskoczyła mnie jednak dość mocno. Dowiedziałem się, że przecież mamy do czynienia „po drugiej stronie” z ludźmi dorosłymi, którzy wszak sami biorą odpowiedzialność za swoje czyny, a zatem motywowanie ich dodatkowo do wzięcia udziału w szkoleniu, do nauki, wdrażania, nie jest główną rolą prowadzącego szkolenie.  

To było duże zaskoczenie. Wszak korzyści z zaangażowanego w szkolenie uczestnika są mocno mierzalne dla obydwu stron procesu. W dodatku czerpiąc np. z Teorii Wartości Oczekiwań Ecless, na której osobiście pracuję, mamy gotowe wskazówki do pracy. O nich właśnie i ich wykorzystaniu w procesie szkoleniowym powiem podczas wystąpienia.